Templestay; een nachtmerrie in Seoul

Na de 2052ste verjaardag van Buddha te hebben gevierd, heb ik dit weekend een Templestay mogen meemaken...

Dat houdt in dat je een weekend meedraait met de tempel en ervaart hoe een Buddhistische monnik zijn leven invult... Interessant, zou je misschien denken, maar als je Marloes heet had je al van tevoren kunnen raden dat dit een hel zou worden.

Samen met nog zo'n 40 uitwisselingsstudenten en Koreanen kregen we uitleg van een kale monnikvrouw (ik vond haar maar eng). 'Buddha is in your mind! Buddha is in everyone's mind! You must clear your greedy, angry and ugly mind!'

Het in kleermakerszit zitten lukte nog wel, maar de overige rituelen waren duidelijk NIET voor mij weggelegd. Bij het buigen en bidden naar Buddha stootte ik uiteraard mijn hoofd tegen de grond met als gevolg een grote bult...
Het avondeten kwam veel te laat en bestond uit belachelijke rituelen en een belachelijke selectie aan voedsel (rijst, kimchi, de alom bekende zweetsoep en konijnenvoer). Aangezien ik honger had als een paard ging het bij mij helemaal fout en liep het letterlijk in de soep. Ik was vergeten mijn 'kom te schudden' toen ik het water ontving (om nota bene mee te kommetjes mee af te wassen... nooit van afwasmiddel gehoord denk ik... het deed pijn in mijn nog altijd passievolle afwashart) en eindigde met een liter schoonmaakwater, wat je tot slot traditioneel mag opdrinken... wederom; wat een hel!
Ook moest uiteraard mijn wierrookstokje breken en niet aangaan toen ik deze moest aansteken voor 'the mountaingod' en zijn trouwe rakker; de tijger.

En alsof dat nog allemaal niet erg genoeg was, werden we om 3.00 's nachts onze slaapzaal uitgetrokken om 108 keer naar Buddha te buigen (dat is dus opstaan-> knieën op de grond -> hoofd op de grond) vreemde koreaanse liederen zingen,een uur mediteren en een berg beklimmen om daar idiote ochtendgymnastiek uit te voeren op Noord-Koreaans aandoende muziek en bejaarden.
Dat alles ZONDER ontbijt .Om het nog maar eens te zeggen: Wat een hel.

Mijn conclusie: Ik ben niet bepaald fan van religies en het Buddhisme heeft daar bij deze ook volop aan meegeholpen! De monniken zijn volkomen van de pot gerukt!

Maar om toch nog een beetje positief te blijven over deze ervaring: De pakjes waren ronduit ENIG! (zie foto's)

Nu ga ik even drastisch slaap inhalen (het voedseltekort heb ik al ingehaald met een te grote hoeveelheid donuts ^^)

Voor de liefhebbers: de Heart Sutra, die voor ons gezongen werd door 3 monotome monnikstemmen, door elkaar heen:
http://www.kwanumzen.com/practice/chants/heartsutrakorean.html

XXX Marloes

PS: Mijn eetavonturen staan een beetje op een laag pitje, het enige wat de hitlijsten heeft gehaald is het VARKENSHOOFD. Het was erg smerig en het hele restaurant stonk naar varkens. Maar ik zou liever 108 varkenshoofdjes eten dan een buddhistische monnik worden!

PPS: Oom Peter, ik heb een clochard op de foto gezet hoor! Hij is 1 van velen die op Buddha's birthday een parade van clochards zonder benen vormde!

Reacties

Reacties

Remco&Liesbeth&Jasper&Pepijn

Hey hallo,

We lezen nog steeds met heel plezier je belevenissen in het verre Korea. Wat maak je veel mee zeg! Soms leuke dingen zo te lezen, maar ook wat minder leuke dingen. Die tempel lijkt mij (na jouw beschrijving) ook helemaal niets voor ons! Het filmpje is grappig om te zien, zo hebben wij ook even het idee daar tussen te staan, ook al zitten wij lekker op de bank !! Nou we wensen je nog heel veel plezier verder .
Groetjes van Remco, Liesbeth, Jasper en Pepijn

Feike Leek

I've been there.. Ik heb ooit een Zen-cursus gehad.. tijdens de middelbare school. Ik moest 3 uur, met rechte rug in kleermakerzit, zitten. Zuiver dan je geest maar eens als je je benen niet meer voelt, je rug niet meer recht kunt houden vanwege de pijn en nog bijna met een stok wordt geslagen op je nek. Au. Sterkte..

Lysette

Ondanks dat het je niet zo goed beviel, toch een bijzondere ervaring lijkt me :)

Inge

Haha, Marloes, dat is echt niks voor jou! (Ook niet voor mij trouwens!) Enne... Afwaswater opdrinken??? IEHL!
Wel weer een mooie ervaring, en inderdaad enige pakjes!!!!

XXXXXX

Myrthe

hahah...ik krijg spontaan medelijden met je..maar gelukkig heb je het overleefd!!
succes nog daar!

xxx mirt

Jonne

Ik heb echt medelijden met je! Maar stiekem ben ik ook blij. Weten we in ieder geval zeker dat je niet daar achter blijft en een klooster in duikt om boedha te dienen!
x

David Brent

Hi Marloes,

weer een leuk verhaal! Al heb ik wel één kant tekening, het Boedhisme is opzich geen religie, maar meer een levens overtuiging.
Nog veel plezier daar!

-x-
Arjan

Sonja

Monniken zijn gestoord!!! In mijn agenda staat dat Buddha de 20e jarig is? Of dat het dan gewoon 'de dag van de Buddha' is.. apart!

Anneke

Jeminee..wat een ellende zeg. Sonja en ik zijn ook bij zo'n boedhistische tempel geweest en we vonden die mannetjes ook maar eng. Zaten ze daar liederen te murmelen..je zou denken dat ze iemand aan t offeren waren ofzo..iehllll
Maar goed..wel een belevenis zeg..ik ben trots op je! ;)

Kusjes en een beetje groenten er ook nog bij van Anneke!

Debbie

Fijn om te horen dat je greedy angry and ugly bent gebleven! De Marloes stijl xD Hillarisch!

Xx

Jude

oeh klinkt goed zo'n dagje meedraaien op ze monniks.. lijkt me idd ook écht wat voor jou ;) haha gelukkig maar dat het allemaal zo goed verlopen is dan maar he! keurig gedaan..

kus!

~

haha dit had ook echt iets voor mij geweest 'not' ! zie me al zitten, maarja het kan wel van je lijstje ' dingen die ik ook gedaan moet hebben ;) '
ben benieuwd what's next

esti

ho mloes, dat was ik!

Yolanda

oh,oh, Afwaswater, denk dat jij op dat moment even dacht aan je oude werk......... daar was je waarschijnlijk op dat moment liever geweest.

Weer een ervaring rijker moet je maar denken.

Jij bij de buddha's en je ouders naar Lourdes, als dat maar goed gaat, ha,ha,

dikke kus Yolanda en Rene

dita

Even-heel-kort.-We-zitten-bij-onze-buren-op-de-camping-je-reisverslag-te-lezen.--Paps-en-Mams-zijn-heel-trots-op-hun-dappere-dochter.--Groeten-ui-Ax-les-Thermes-helemaal-onderin-Zuid-Frankrijk.-kusje

Jan & Micky

Jeetje wat ben jij een negatieve trut zeg..en zo zielig dat je niet eens tegen een weekendje retreat kunt.

Ga maar snel terug naar Madurodam..dat snap je beter denken wij. Koe!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!