Hong Kong poe hee! (het laatste verhaal)

Nu ik weer terug ben in Schagen heb ik de tijd om even verslag te doen van Hong Kong! Na het vertrek uit Korea hebben Moniek, Nicolette en ik nog 5 dagen in Hong Kong doorgebracht.

Het begon niet erg voorspoedig, want de koffers van Moniek en Nicolette hadden besloten om in Seoul te blijven (ik geef ze groot gelijk). Na wat gedoe kwamen ze die avond netjes bij ons hostel aan en hebben we verder een top tijd gehad in het oh zo gevarieerde Hong Kong.
We kwamen er snel achter dat Hong Kong absurd druk is (lopen op teenslippers is gevaarlijk want jan en alleman stapt erop) en vooral erg klam, warm, vochtig en heet!
Wanneer we ons hostel uit gingen kregen we meteen een zweterige deken van warmte om ons heen. Dit had ook weer hilarische effecten op mijn kapsel...

De eerste avond met Stalla (en Debbie natuurlijk! Die ik weer terug heb mogen zien in Hong Kong :)) de zogeheten hot pot veroberd. Een soort fondue met vreemde chinese hapjes. We trapten af met levende garnalen op een stokje.

Onze eerste echte dag zijn we in het kader van de verjaardag van Debbie naar Ocean Park geweest. Een pretpark/dierentuin gelegen in de bergen. Het hoogtepunt daar was een geweldige kwallenshow (jawel) en reuzenpanda's!

Deze avond hebben we zoals alle daarop volgende avonden ingevuld met winkelen op een van de veel te leuke goedkope marktjes. Dat moet toch echt ingevoerd worden in Nederland... wat nou 18.00 sluiten?

Overige hoogtepunten van Hong Kong waren;

- Het allerlangste roltrappensysteem ter wereld, ik had het na 5 trappen wel gezien.
- De beruchte 'Peak' waarvan we een adembenemend uitzicht hadden over de stad.
- De goudvismarkt waar vissen in zakjes op straat te koop hangen.
- De avenue of stars, waar we heerlijk hebben gechilled bij de Star Bucks vanuit té luxe fauteuils en een kussend stel naast ons (heel bizar, daar had je bij moeten zijn)
- De grootste Buddha ter wereld, vooral de kabelbaan erheen was tof. Deze zorgde weer voor een heerlijk uitzicht.
- Het Tai O vissersdorp, waar we eerst in een bootje hebben rondgescheurd op zoek naar de zogenaamde roze dolfijnen (natuurlijk niks gezien) en daarna in de brandende zon door het armoedige dorpje hebben rondgeslenterd.
- De laatste dag zijn we naar Stalla haar 'hometown' gegaan Tai Po (de variatie in namen is werkelijkwaar heerlijk). Erg leuk om te zien waar ze woont en heerlijk gezeten in een prachtig park. Bizar is dat zij ons vertelde dat ze, net als mening gezin in Hong Kong, in een klein appartementje woont met slechts 1 woonkamer en 2 slaapkamers. Dan voel je je wel verwend met je rijtjeshuis!

Al met al was Hong Kong een stad met veel variatie. Het ene moment sta je midden in een drukke stad tussen de hoge gebouwen en het andere moment in een armoedig vissersdorp. Een heerlijke stad met te veel leuke onzinnige producten (Debbie en ik gingen los in de winkels) en te veel kleurrijke knipperende uithangborden. Een mooi einde van mijn reis in Azië,

Nu ik hier in Schagen zit lijkt haast niets veranderd en maak ik mijn tosti's met dezelfde routine als 5 maanden geleden. Ik zal Azië en vooral Seoul missen, de nutteloze spulletjes, de hippe gadgets, de metro, de zwarte kapsels, de aandacht, de keurige wachtrijen op de roltrap, de muziek op straat, het eten met stokjes, de bizarre gerechten, het mooie weer en zelfs de abrupte regenbuien, het drinken en eten voor een habbekrats (habbekrats?), de mode en het feit dat het eigenlijk niets uit maakt, de kappers die je haar te kort knippen, het vooral niet-vlakke landschap, het steevast lopen op hakken, de kinderen die wél schattig zijn, de verschrompelde oude mensen, het klappen in de kledingwinkels, nee zeggen als je ja bedoelt, in je handen klappen van blijdschap, buigen naar winkelbedienden, 100,000 in je portemonnee, en wat al dan niet meer!

Oja en misschien zelfs de tempels, alhoewel ik het Buddhisme nu toch wel een keer gezien heb.

Ik denk dat dit mijn laatste weblog bericht is dus iedereen heel erg bedankt voor het lezen en de reacties! Het is erg leuk geweest om op deze manier iedereen op de hooge te houden en wat van jullie te horen.

Ik zeg: tot snel en bedankt!

Reacties

Reacties

Feike

Woorden schieten mij tekort..

Op deze ná:

Habbekrats: [zelfstandig naamwoord]
= weinig geld
vb:dit heb ik voor een habbekrats gekocht

Marloes.. wanneer zie ik u weder?

Ciao, Feik

Lysette

Goed te horen dat je weer thuis bent. Raar he dat het meteen weer zo gewoon is. Geniet van de mooie herinneringen en ervaringen. Tot na de zomer!

PS. heb je al een kamer?

Dita

Het is weer een mooi verslag (zoals ik vanmorgen al tegen je zei toen je de trap af kwam, op weg naar de vertrouwde douche).

Moniek

Dat was het dan weer! Een super tijd dacht ik zo! We spreken in de zomer nog even wat af! Geniet ervan thuis

Liefss

Rob

Hey Marloes!

Ik had je een na laaste verhaal nog niet gelezen en wist niet wanneer je weer terug zou zijn, zie ik je vanmiddag tot mijn grote verbazing door Schagen fietsen! Ik weet niet of je dat daar nog extra hebt geoefend, maar je kon het (nog) verdomd goed!

Het was me een genoegen je verhalen te lezen!

Xxx

Willek

Tijd voor FEESTJES!!!

Arjan

Van Oceaan Park is dat kabelbaan ritje naar de andere kant van het park mooi he!
Naja spreek je snel!

hoi...doei!

guda

Jammer Marloes, dat het voorbij is. Persoonlijk heb ik erg genoten van je verhalen en foto's. Misschien moet je maar gewoon doorgaan met een weblog, bijvoorbeeld over al je andere belevenissen want je schrijft geweldig

zie je binnenkort wel denk (zandstock misschien)

groetjes

Yolanda & Rene

Lees net je laatste verslag (zijn net teruggekomen uit het simpele Spanje), wederom super gedaan. Heerlijk om te lezen. Geniet maar weer lekker van het "gewone"Nederland. Want de ervaring die je hebt opgedaan de laatste 5 maanden zal je nooit vergeten. Groetjes en een dikke kus, tot gauw

Monique

Ik heb net in een ruk al je verhalen uitgelezen en ik heb er echt van genoten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!